A partról nézve semmi nem tűnik olyan bonyolultnak, és valójában nem is az. A vitorlás hajó részeivel azonban nem árt tisztában lennünk. Jól jöhet, akár egy hétvégi vitorlázásra indulunk a barátokkal, akár a kedvtelési célú vitorlás-kishajó vezetői engedély megszerzésén gondolkozunk. Ha ismerjük a hajó részeit úgy könnyebb kommunikáció és elkerülhetjük a kínos vagy akár veszélyes helyzeteket is amikor már a vízen vagytok.
Rengeteg hajós kifejezésnek nincs valódi magyar megfelelője, hanem évtizedek óta többnyire a németből (vagy esetenként az angol nyelvből) átvett és “magyarosított” kifejezéseket használunk. Elég ha csak a baum-ra (bum, boom) vagy a forstágra (német: vorstag, angol: forestay) gondolunk.
A vitorlás hajó részei
Árbóc | a vitorlázat tartóoszlopa |
Fock, orrvitorla | a hajó orrán lévő vitorla (lehet akár spinaker (pillangóvitorla), gennaker vagy bliszter is |
Forstág | az árbócot az orrba merevítő drótkötél |
Orr | a hajó eleje |
Hajótest | a hajó teste |
Keel, tőkesúly | a hajótest alján lévő súly, mely a hajó stabilitását szolgálja. az angol keel és a német kiel kifejezések is elterjedtek (ejtsd: kíl) |
Kormánylapát | a hajó irányításához szükséges kormánylapát a víz alatt helyezkedik el |
Tükör | a hajó hátsó síkja |
Baum, bum | grósz (nagyvitorla) alsó élét tartó rúd |
Grószshot | a nagyvitorla állítására szolgáló kötél |
Dirk | avagy bumlift, a nagyvitorla pihentető kötele |
Grósz, fővitorla | a hajó fő vitorlája, más néven nagyvitorla (main sail) |
Achterstág | hátsó arbócmerevítő drótkötél |
Széljelző | az árbóc tetején a szél jelzésére szolgál |
A vitorlás hajó részein kívül pedig nem szabad elfeledkeznünk a vitorlás hajó kötelező felszereléseiről sem, akár még csak ismerkedünk a hajózással vagy az időszakos szemlére készítjük fel vitorlás kishajónk.