Barion Pixel
BLACK FRIDAY Jelentkezz népszerű kishajó tanfolyamainkra most 10-50% kedvezménnyel!

A beiratkozás folyamatos

induló tanfolyamainkra!

Ügyfélszolgálat

hétköznap 10.00 – 16.00

Kérdésed van? Segítünk!

Hajó adásvételi szerződés 2024 + szerződésminta letöltése

A Magyarországon a jelenleg hatályos jogszabályoknak megfelelően vitorlás kishajó vagy kisgéphajó adásvételéhez minden esetben adásvételi szerződésre van szükség!

Fontos változást hozott a 2021-es év a kishajók adásvételében. Míg korábban minden esetben ügyvéd által ellenjegyzett adásvételi szerződésre volt szükség, 2021. január 1. utáni adásvételkor ez a következőképpen változott:

Magánszemélyek közötti kishajó adásvétel

Magánszemélyek közötti kishajó adásvételek esetében 2021. január 1. után már nem szükséges az ügyvéd által ellenjegyzett adásvételi szerződés. A tulajdonjog átvezetéséhez elegendő egy teljes bizonyító erővel bíró magánokirat, vagyis megfelelő ha az adásvételi szerződést két tanú jelenlétében írjuk alá és ők az adásvétel megtörténtét aláírásuk és címük feltüntetésével tanúsítják.

Céget érintő kishajó adásvétel

Ha a kishajó adásvételben akár eladóként, akár vevőként részt vesz egy gazdasági társaság (pl. Kft), akkor 2021. január 1. után a magánszemélyekhez hasonlóan elegendő a két tanús adásvételi szerződés, azonban ezekben az esetekben a tulajdonjog átvezetéséhez kifejezetten ajánljuk ügyvéd által ellenjegyzett adásvételi szerződés megkötését.

Függetlenül attól, hogy teljes bizonyító erővel bíró magánokiratot, vagy ügyvéd által szerkesztett kishajó adásvételi szerződést írunk, a szerződés elkészítése és megkötése során figyeljünk oda szükséges formai és tartalmi követelményekre. A tulajdonjog változását csak akkor jegyzik be a lajstromba, ha minden elvárást teljesítünk.

Segítségre van szükséged? Igény szerint hajó adásvétel során tudunk segíteni a motoros vagy vitorlás kishajó átvizsgálásában, közúti szállításában, a teljes adminisztráció lebonyolításában (kivonás, átírási ügyintézés, egyedi adásvételi szerződés, lajstromozás, kishajó szemle, stb.), valamint a hajó biztosításában is. További információért keress minket emailben vagy a +36 30 405 4545 telefonszámon!

De mégis mit tartalmaz egy hajó adásvételi szerződés?

Hajó adásvételi szerződés tartalma

Egy hajó adásvétele során az alábbi elemeket kell a szerződésbe beleírni:

  • az eladó és a vevő (több személy esetében eladók és vevők) személyes adatai
  • céges vásárlás esetén a jogi személy adatait
  • a tulajdoni hányadokat
  • a kölcsönösen kialkudott vételárat
  • a hajó lajstromszáma
  • az úszólétesítmény fajtája
  • a hajó típusa
  • motortípus és motorszám
  • testazonosítási szám

Valamint az eladó hozzájárulását, hogy az úszólétesítmény tulajdonjogát a hajózási hatóság a vevő javára lajstromba bejegyezze.

A vevőnek a vétel napját követően 30 napja van az illetékes hajózási hatóságnál kezdeményezni a tulajdonjog átvezetését, a lajstromba bejegyzést. Fontos tudni, hogy ez jogvesztő határidő – azaz a 30 napos határidőt követően a hajózási hatóság nem fogja bejegyezni a tulajdonjogot, ilyen esetben az eredeti adásvétel megerősítésére, megismétlésére van szükség.

A hajó adásvételi szerződés egyéb feltételei között célszerű még a következőket rögzíteni:

  • eladó nyilatkozatát, hogy a hajó tulajdonosa és az per-, teher-, és igénymentes
  • a vevő a hajót megtekintette, kipróbált állapotban veszi meg, a hajó hibamentes (ellenkező esetben a hibák, sérülések részletes ismertetését is rögzítsük!)
  • a fizetés időpontját és módját (pl. egyösszegű fizetés, részletfizetés, készpénz vagy átutalás)
  • birtokba adás időpontját
  • a hajóval együtt átadásra kerülő iratok és felszerelések felsorolását

Hajó adásvételi szerződés minta

Az interneten több féle adásvételi minta is kering, de érdemes olyan szerződésmintát használni, ami tartalmazza a hatályos jogszabályokban előírt szükséges tartalmi és formai követelményeket. Hibás, vagy hiányos adásvételi szerződés esetén a hajózási hatóság a szerződést nem fogja elfogadni, így a tulajdonjog nem kerül átvezetésre a hajólevélre.

Nincs időd sorban állni? Segítünk az ügyintézésben! Számtalan kishajó adásvételben vettünk már részt, legyen szó akár magánszemélyek közötti egyszerűbb jogügyletről, akár külföldi (EU-s tagországból) történő hajó behozatalról, vizsgáztatásról, vagy akár kishajók finanszírozásáról. Ha biztosra szeretnél menni a hajózási hatóságnál, vállaljuk kishajó adásvételek teljes lebonyolítását soron kívüli ügyintézéssel, valamint gyorsított hajólevéllel kiállítással!

Kétnyelvű hajó adásvételi szerződés

Abban az esetben, ha külföldről vásárolunk motoros vagy vitorlás kishajót mindenképp magyar ügyvéd által szerkesztett és ellenjegyzett kétnyelvű hajó adásvételi szerződést ajánlott kötni a későbbi adminisztrációs nehézségek elkerülése érdekében.

Fontos! Amennyiben a hajó a forrás országban nem volt lajstromban, úgy a magyar lajstromozáshoz a hajó tulajdonjogát és annak változásait a hajó újkori megvásárlásáról szóló eredeti számlától kezdődően dokumentumokkal alátámasztva igazolnunk kell tudni a hajózási hatóság előtt!

Hajólevél kiállítása és a hajó vizsgáztatása

Sokszor előfordul, hogy felújítás közben, esetleg rossz állapotban évek óta a parton tárolt és felújításra szoruló hajó cserél gazdát. Ebben az esetben a tulajdonjog átvezetése során nem történik műszaki szemle (hiszen a műszaki vizsga érvényessége nem feltétele a tulajdonjog átvezetésének) és a vásárolt hajót csak a felújítását követően szerzi meg az érvényes műszaki vizsgát.

Ha érvényes műszaki engedéllyel rendelkező hajót vásárolunk, akkor a lajstromba bejegyzés során az átírás idejére érdemes ideiglenes hajólevelet igényelni, hogy az új tulajdonos a végleges új hajólevél megérkezése előtt is használhassa újonnan vásárolt hajóját.