A Gibraltári-szoros az a tengerszoros, ami az Atlanti-óceánt a Földközi-tengerrel köti össze. A szoros 14 kilométer széles, míg mélysége hozzávetőlegesen 300 méter. Az északi oldalon található maga Gibraltár és Spanyolország, a déli oldalon pedig Marokkó és Ceuta.
A Gibraltári-szoros a világ egyik legforgalmasabb nemzetközi hajózási útvonala. Éppen ezért nem meglepő, hogy a terület igen fontos a Brit Fegyveres Erőknek és a Brit Királyi Haditengerészetnek.
A nyílt vízen kereskedelmi hajók és keresztirányú forgalmat bonyolító kompok is közlekednek. A szorosban igen erős áramlások és árapály-áramlások uralkodnak. Ezeknek a sebessége 2 és 5 csomó között váltakozik, attól függően, hogy keleti vagy nyugati irányba tartanak.
Gibraltár
De mit érdemes tudni Gibraltárról?
Gibraltár városállam egy brit tengerentúli terület, mely partjánál található a Gibraltári-szoros. Északon Spanyolországgal határos. A városállamot több, mint 33 ezer fő lakja, akik között megtalálhatók angolok, spanyolok, portugálok, olaszok, de arabok is. A hivatalos nyelve az angol, illetve saját pénznemmel is rendelkeznek, a font sterlinghez rögzített gibraltári fonttal.
Gibraltár egészen 1973-tól a Brexitig az Egyesült Királyság révén az Európai Unióhoz tartozott.
A Gibraltár-szikla 425 méter magas és 1250 méter széles mészkőszirt, amely északról és keletről határolja a városállamot. A szárazfölddel keskeny (helyenként 1 kilométer széles sincs) földnyelv köti össze. A városállam nyugati oldalán található az angolok hadi és kereskedelmi kikötője.
Gibraltári alagút
A Gibraltári alagút (spanyolul Túnel de Gibraltar) egy 40 kilométer hosszú vasúti alagút tervezet, ami 300 méter mélyen az európai kontinenst kötné össze Afrikával. A tervek szerint a vasúthálózat alkalmas lenne utasok és rakomány szállítására is. Az alagút 3 csőből állna: kettő szolgálna a forgalomhaladásra, a harmadik pedig szerviz és menekülőalagút lenne.
Az alagutat Giovanni Lambardi tervezte, de a munkálatok a 2009-es tervezett indulást követően meghiúsultak. A hírek szerinti legkorábbi átadás 2025-re tehető, amely beruházásnak költsége 8 és 13 milliárd amerikai dollár közé becsülhető.
Európa és Afrika összekötésének tervében egy függőhíd is helyet kapott. Amerikai és brit mérnökök egy 15 kilométer hosszú és 1000 méter magas híd tervezésébe fogtak. Ez lenne a világ leghosszabb hídja.
Gibraltár látnivalók
Ha Gibraltáron járunk nem tudunk észrevétlenül elmenni a több, mint 400 méter magas robosztus Gibraltári szikla mellett, ami lélegzetelállító látványt nyújt a Gibraltári-szorosra. A szikla gerincén több kilátó is található, melyekhez a leggyorsabban a felvonóval vagy kisbuszokkal juthatunk fel. Természetesen lehetőség van gyalogtúrára és biciklizésre is. A leggyorsabb választás mindenképp a felvonó (Cable Car), amivel 5-6 perc alatt feljuthatunk a csúcsra.
De Gibraltár a majmokról is híres.
A csúcson ne lepődjünk meg, ha majmokkal találkozunk, ugyanis Gibraltár szikláin hozzávetőlegesen 300 majom él. Érdemes óvatosnak lennünk, hiszen agresszívak is lehetnek a közvetlen turistákkal szemben. A sziklára ezrét nem javasolt hátizsákot vinni, hiszen a majmok eledelre várnak, így könnyű szerrel ránk ugorhatnak.