A beiratkozás folyamatos

belvizi és tengeri tanfolyamok

Ügyfélszolgálat

hétköznap 10.00 – 16.00

Kérdésed van? Segítünk!

Hajó áramellátás: ezt érdemes tudni a hajóvillamosságról

A modern, jól felszerelt vitorlások többsége rendelkezik elektromos rendszerrel. A hajó áramellátás létfontosságú, hiszen a kényelmi berendezéseken túl, a jelzőfények, műszerek és a motor megfelelő működéséért is felelős. Az alábbi cikkben röviden megismerheted a hajóvillamosság legfontosabb fogalmait, választ kaphatsz a hajó elektromos rendszere kapcsán felmerülő gyakori kérdésekre és feltérképezheted a leggyakrabban használt hajózási elektromos berendezéseket.

Így épül fel a hajó elektromos rendszere

A legtöbb vitorláshajónak két elkülönülő elektromos rendszere van: az egyenáramú és a váltakozó áramú. A különbség a két rendszer között a következő:

  • Egyenáramú elektromos rendszer: Fő áramforrása az akkumlátor, vagy a több akkumulátorból álló telep, így hajózás közben is működik. A fogyasztók, vagyis olyan berendezések, melyek célja a villamosenergia más energiává alakítása, többségében az egyenáramú elektromos rendszerhez csatlakoznak. Általában 12, nagyobb hajók esetén pedig akár 24 voltos névleges feszültségű.
  • Váltakozó áramú elektromos rendszer: A váltakozó áram forrása a parti csatlakozó, azonban inverter használata esetén akár akkumulátorról is előállítható. A hajó akkumulátor töltéséért és a nagy teljesítményű fogyasztók áramellátásáért felelős. 230 voltos névleges feszültségű.

A hajó áramellátásának elsődleges forrását a hajó akkumulátor vagy hajó akkumulátorokból álló telep jelenti. Egynél több akkumulátor esetén a motor indítására szolgáló áramforrás elkülönített. Az akkumulátor pozitív pólusa (piros vezeték) a főkapcsolóhoz csatlakozik.

De mi is pontosan a főkapcsoló? Egy olyan nagy áramot elviselő kapcsoló, amellyel áramtalanítható a hajó elektromos rendszere.

A hajó működését szolgáló villamos áram következő állomása a kapcsolótábla. A kapcsolótáblán találhatóak a biztosítékok (kevésbé ismert nevükön olvadóbiztosítók). Ezek olyan elektronikai berendezések, amelyek a hajó elektromos rendszerének elemeit védik a túláramok és zárlati áramok káros hatása ellen.

Az áramköröket rendeltetés szerint érdemes kategorizálni. Elkülöníthető a világítás, navigációs fények, műszerek, kényelmi berendezések (pl. hűtő, hajóklíma, hajórádió és hangszórók) áramköre. Bizonyos berendezések folyamatos áramellátást igényelnek. Ezen berendezések számára érdemes szeparált áramkört létrehozni.

Gyakori kérdések a hajó áramellátás kapcsán

Hogyan számolható ki a fogyasztók Amper-igénye?

A fogyasztók Amper-igényének ismerete fontos, hiszen ez alapján meghatározható, hogy a hajó áramellátása mennyi ideig biztosított.

Tudtad? Az amper az elektromos áram erősségének mértékegysége a Nemzetközi Mértékegységrendszerben. Jele: A.

Egy egyszerű számítás segítségével pontosan megbecsülhető a fogyasztók Amper-igénye. Ehhez szükség van az alábbi adatokra:

  • A munka akkumulátor vagy akkumulátorokból álló telep összesített kapacitását. Ezt amperórában tüntetik fel, amely az elektromos töltés mértékegysége, jele: Ah.
  • A használt fogyasztók kumulált teljesítménye wattban meghatározva. Jele: W.
  • A hajó egyenáramú elektromos rendszerének névleges feszültsége, amely kisebb hajók esetén 12V (volt).

A fenti érték ismeretében nincs más dolgunk, mint az alábbi műveletet elvégezni:

Áramerősség = Használt fogyasztók kumulált teljesítménye / Hajó egyenáramú elektromos rendszerének névleges feszültsége

Bonyolultnak hangzik? Mit jelent mindez a hajózási gyakorlatban? Egy átlagos méretű vitorlás hajó esetében, intenzív áramfelvétel, vagyis a kényelmi berendezések és egyéb elektromos eszközök nagyfokú használata mellett, 1-2 napos használattal lemerítheti az akkumulátort. A parti csatlakozóról 6-8 óra alatt, míg a motor által termelt árammal 8 óra alatt újra tölthető az akkumulátor.

Érdemes a parti csatlakozóba dugva hagyni hajónkat?

Hosszútávon nem érdemes a parti csatlakozóba dugva hagyni hajónkat. Amikor több napra, vagy hetekre hagyod a kikötőben hajódat, mindenképpen távolítsd el a 230 voltos parti csatlakozóból a töltőkábelt.

Használható autóhoz való töltő a hajó akkumulátor töltéshez?

Nem használható autóhoz való töltő a hajó akkumulátor töltéshez, mert ezekagas páratartalmú és nedves környezetben hamar üzemképtelenné válnak. A hajókra szánt elektronikai berendezések a fokozott vízállóság érdekében extra víztaszító réteggel bevontak. Ez segít a korróziós hatás elleni küzdelemben. További problémákhoz vezethetaz autó akkumulátor töltők eltérő töltési karakterisztikája.

A hajó akkumulátor biztonságos töltéséhez kiváló megoldást jelenthetnek a Victron Energy által fejlesztett hajó töltők. A vízálló töltőkészülékek bluetooth kapcsolattal rendelkeznek, így akár okostelefonról, mobil applikáció segítségével kontrollálhatóak.

Biztonságos a hajó elektromos rendszerét saját kezűleg szerelni?

Kizárólag akkor szereld sajátkezűleg a hajód elektromos rendszerét, ha rendelkezel a kellő szakismerettel és kellő elővigyázatossággal jársz el. A váltóáramú rendszer okozta áramütés akár halálos is lehet. Az inverter kimenete okozta áramütés szintén életveszélyes.

Az áram-védőkapcsoló, vagy másnéven FI relé, olyan biztonsági kapcsolókészülék, amely szivárgó áram észlelése esetén lekapcsolja az érintett elektromos hálózatot. FI relé használatával biztonságosabbá tehető a hajó elektromos rendszere.

További veszélyt jelenthet a szakértelem hiányában végzett szerelés esetén, az elektromos rendszer nagyobb valószínűségű meghibásodása, amely akár rövidzárlathoz és hajótűzhőz is vezethet.

Összefoglalva, kizárólag akkor kezdj bele a hajóvillamosságot érintő szerelésbe, ha rendelkezel a szükséges szakismerettel. Máskülönben bízd az elektromos munkálatokat szakemberekre! Ha hajóvillamossági szerelésre van szükséged akár a szükséges eszközök, akár az elektromos munkálatok kivitelezésében is tudunk segíteni.

Részletes árajánlatért írj nekünk az ahoi@lazyjack.hu email címre!

Mennyi áramot termel a hajómotor?

A hajómotor által termelt áram átlagosan 35 A / óra. Ez az érték azonban jelentősen változhat a motor típusától függően. Ahhoz, hogy számold mennyi motorjáratással tudod feltölteni az akkumulátort, nem kell mást tenned, mint elosztani az akkumulátor kapacitását a hajómotor által termelt áram átlagos mennyiségével. Tehát ezt a számítást kell elvégezned:

Akkumulátor feltöltésének ideje motorjáratással = Akkumulátor kapacitása / Hajómotor által termelt áram átlagos mennyisége

Hol ismerhetem meg a belvízi hajók műszaki szabványait? Milyen szabályoknak kell megfelelni?

A belvízi hajózási szabványok kidolgozásáért felelős európai bizottság (CESNI) által közölt dokumentumban részletesen megismerheted a hajó áramellátásra vonatkozó javaslatokat. A dokumentum részletesen ismerteti a belvízi hajók műszaki követelményeit meghatározó európai szabványokat.

A teljesség igénye nélkül az alábbi, hajó elektromos rendszerére vonatkozó szabványokat határozza meg a dokumentum (bővebb információ az 53. oldalon):

  • “Ha egy elektromos felszerelés vagy elektromos berendezés bizonyos részeire nem írnak elő különleges követelményeket, a biztonsági szint akkor tekinthető kielégítőnek, ha ezeket a részeket jóváhagyott európai szabvány szerint vagy egy elismert hajóosztályozó társaság követelményeivel összhangban szerelték fel.”
  • “Az elektromos berendezéseknek és felszereléseknek könnyen elérhetőknek és könnyen karbantarthatóknak kell lenniük.”
  • “A berendezéseket és felszereléseket a vízi jármű legfeljebb 15°-os állandó dőlésszögének, 0 °C és +40 °C közötti belső környezeti hőmérsékletének, valamint –20 °C és +40 °C közötti fedélzeti hőmérsékletének figyelembevételével kell megtervezni. A berendezéseknek és felszereléseknek e határokon belül teljes mértékben működőképeseknek kell lenniük.”
  • “Az elektromos berendezéseket és felszereléseket úgy kell megtervezni és telepíteni, hogy a vízi jármű szokásos üzeme során a fedélzeten keletkező rezgések ne okozzanak bennük működési zavart vagy sérülést.”
Hajóvillamosság

Záró gondolatok a hajóvillamosságról

A hajó elektromos rendszere felelős a jelzőfények, műszerek és a motor megfelelő működéséért. Így a hajóvillamosság rendszeres karbantartása megkerülhetetlen. Egy esetleges meghibásodás esetén nem csak a kényelmi berendezések, de akár a fontos navigációs berendezések is üzemképtelenné válhatnak. Rövidzárlat létrejöhet a rossz szigetelés, nagy mértékű korrózió és hibás elektronikai rendszer miatt is. Legsúlyosabb konzekvenciája a hajótűz lehet, amely javíhatatlanul tönkreteheti a műanyag hajótestet és akár halálos személyi sérülést is okozhat.

A hajó elektromos rendszerét csak akkor módosítsd, javítsd vagy bővítsd, ha rendelkezel releváns elektrotechnikai ismeretekkel. Máskülönben bízd a vitorlás elektromos rendszerét érintő feladatokat szakemberekre.

Kérdésed maradt a hajó áramelletátása kapcsán? Írj nekünk az ahoi@lazyjack.hu email címre és örömmel válaszolunk!