Barion Pixel

FRISS A kishajó tanfolyamok vizsgadíjai 2024. február 3-tól emelkednek.

A beiratkozás folyamatos

induló tanfolyamainkra!

Ügyfélszolgálat

hétköznap 10.00 – 16.00

Kérdésed van? Segítünk!

Hajó áramellátás: ezt érdemes tudni a hajóvillamosságról

A modern, jól felszerelt vitorlások többsége rendelkezik elektromos rendszerrel. A hajó áramellátás létfontosságú, hiszen a kényelmi berendezéseken túl, a jelzőfények, műszerek és a motor megfelelő működéséért is felelős. Az alábbi cikkben röviden megismerheted a hajóvillamosság legfontosabb fogalmait, választ kaphatsz a hajó elektromos rendszere kapcsán felmerülő gyakori kérdésekre és feltérképezheted a leggyakrabban használt hajózási elektromos berendezéseket.

Így épül fel a hajó elektromos rendszere

A legtöbb vitorláshajónak két elkülönülő elektromos rendszere van: az egyenáramú és a váltakozó áramú. A különbség a két rendszer között a következő:

  • Egyenáramú elektromos rendszer: Fő áramforrása az akkumlátor, vagy a több akkumulátorból álló telep, így hajózás közben is működik. A fogyasztók, vagyis olyan berendezések, melyek célja a villamosenergia más energiává alakítása, többségében az egyenáramú elektromos rendszerhez csatlakoznak. Általában 12, nagyobb hajók esetén pedig akár 24 voltos névleges feszültségű.
  • Váltakozó áramú elektromos rendszer: A váltakozó áram forrása a parti csatlakozó, azonban inverter használata esetén akár akkumulátorról is előállítható. A hajó akkumulátor töltéséért és a nagy teljesítményű fogyasztók áramellátásáért felelős. 230 voltos névleges feszültségű.

A hajó áramellátásának elsődleges forrását a hajó akkumulátor vagy hajó akkumulátorokból álló telep jelenti. Egynél több akkumulátor esetén a motor indítására szolgáló áramforrás elkülönített. Az akkumulátor pozitív pólusa (piros vezeték) a főkapcsolóhoz csatlakozik.

De mi is pontosan a főkapcsoló? Egy olyan nagy áramot elviselő kapcsoló, amellyel áramtalanítható a hajó elektromos rendszere.

A hajó működését szolgáló villamos áram következő állomása a kapcsolótábla. A kapcsolótáblán találhatóak a biztosítékok (kevésbé ismert nevükön olvadóbiztosítók). Ezek olyan elektronikai berendezések, amelyek a hajó elektromos rendszerének elemeit védik a túláramok és zárlati áramok káros hatása ellen.

Az áramköröket rendeltetés szerint érdemes kategorizálni. Elkülöníthető a világítás, navigációs fények, műszerek (például Raymarine hajóműszerek), kényelmi berendezések (pl. hűtő, hajóklíma, hajórádió és hangszórók) áramköre. Bizonyos berendezések folyamatos áramellátást igényelnek. Ezen berendezések számára érdemes szeparált áramkört létrehozni.

Gyakori kérdések a hajó áramellátás kapcsán

Hogyan számolható ki a fogyasztók Amper-igénye?

A fogyasztók Amper-igényének ismerete fontos, hiszen ez alapján meghatározható, hogy a hajó áramellátása mennyi ideig biztosított.

Tudtad? Az amper az elektromos áram erősségének mértékegysége a Nemzetközi Mértékegységrendszerben. Jele: A.

Egy egyszerű számítás segítségével pontosan megbecsülhető a fogyasztók Amper-igénye. Ehhez szükség van az alábbi adatokra:

  • A munka akkumulátor vagy akkumulátorokból álló telep összesített kapacitását. Ezt amperórában tüntetik fel, amely az elektromos töltés mértékegysége, jele: Ah.
  • A használt fogyasztók kumulált teljesítménye wattban meghatározva. Jele: W.
  • A hajó egyenáramú elektromos rendszerének névleges feszültsége, amely kisebb hajók esetén 12V (volt).

A fenti érték ismeretében nincs más dolgunk, mint az alábbi műveletet elvégezni:

Áramerősség = Használt fogyasztók kumulált teljesítménye / Hajó egyenáramú elektromos rendszerének névleges feszültsége

Bonyolultnak hangzik? Mit jelent mindez a hajózási gyakorlatban? Egy átlagos méretű vitorlás hajó esetében, intenzív áramfelvétel, vagyis a kényelmi berendezések és egyéb elektromos eszközök nagyfokú használata mellett, 1-2 napos használattal lemerítheti az akkumulátort. A parti csatlakozóról 6-8 óra alatt, míg a motor által termelt árammal 8 óra alatt újra tölthető az akkumulátor.

Érdemes a parti csatlakozóba dugva hagyni hajónkat?

Hosszútávon nem érdemes a parti csatlakozóba dugva hagyni hajónkat. Amikor több napra, vagy hetekre hagyod a kikötőben hajódat, mindenképpen távolítsd el a 230 voltos parti csatlakozóból a töltőkábelt.

Használható autóhoz való töltő a hajó akkumulátor töltéshez?

Nem használható autóhoz való töltő a hajó akkumulátor töltéshez, mert ezekagas páratartalmú és nedves környezetben hamar üzemképtelenné válnak. A hajókra szánt elektronikai berendezések a fokozott vízállóság érdekében extra víztaszító réteggel bevontak. Ez segít a korróziós hatás elleni küzdelemben. További problémákhoz vezethetaz autó akkumulátor töltők eltérő töltési karakterisztikája.

A hajó akkumulátor biztonságos töltéséhez kiváló megoldást jelenthetnek a Victron Energy által fejlesztett hajó töltők. A vízálló töltőkészülékek bluetooth kapcsolattal rendelkeznek, így akár okostelefonról, mobil applikáció segítségével kontrollálhatóak.

Biztonságos a hajó elektromos rendszerét saját kezűleg szerelni?

Kizárólag akkor szereld sajátkezűleg a hajód elektromos rendszerét, ha rendelkezel a kellő szakismerettel és kellő elővigyázatossággal jársz el. A váltóáramú rendszer okozta áramütés akár halálos is lehet. Az inverter kimenete okozta áramütés szintén életveszélyes.

Az áram-védőkapcsoló, vagy másnéven FI relé, olyan biztonsági kapcsolókészülék, amely szivárgó áram észlelése esetén lekapcsolja az érintett elektromos hálózatot. FI relé használatával biztonságosabbá tehető a hajó elektromos rendszere.

További veszélyt jelenthet a szakértelem hiányában végzett szerelés esetén, az elektromos rendszer nagyobb valószínűségű meghibásodása, amely akár rövidzárlathoz és hajótűzhőz is vezethet.

Összefoglalva, kizárólag akkor kezdj bele a hajóvillamosságot érintő szerelésbe, ha rendelkezel a szükséges szakismerettel. Máskülönben bízd az elektromos munkálatokat szakemberekre! Nem véletlen, hogy manapság egy otthoni villamos hálózat kiépítése, átalakítása vagy bővítése esetén is azért kell regisztrált villanyszerelő segítségét kérni, mert ezzel felelünk meg a hatályos előírásoknak, és ezzel garantálhatjuk, hogy megfelelő és szakszerűen lesz a munka.

Ha hajóvillamossági szerelésre van szükséged akár a szükséges eszközök, akár az elektromos munkálatok kivitelezésében is tudunk segíteni.

Részletes árajánlatért írj nekünk az [email protected] email címre!

Mennyi áramot termel a hajómotor?

A hajómotor által termelt áram átlagosan 35 A / óra. Ez az érték azonban jelentősen változhat a motor típusától függően. Ahhoz, hogy számold mennyi motorjáratással tudod feltölteni az akkumulátort, nem kell mást tenned, mint elosztani az akkumulátor kapacitását a hajómotor által termelt áram átlagos mennyiségével. Tehát ezt a számítást kell elvégezned:

Akkumulátor feltöltésének ideje motorjáratással = Akkumulátor kapacitása / Hajómotor által termelt áram átlagos mennyisége

Hol ismerhetem meg a belvízi hajók műszaki szabványait? Milyen szabályoknak kell megfelelni?

A belvízi hajózási szabványok kidolgozásáért felelős európai bizottság (CESNI) által közölt dokumentumban részletesen megismerheted a hajó áramellátásra vonatkozó javaslatokat. A dokumentum részletesen ismerteti a belvízi hajók műszaki követelményeit meghatározó európai szabványokat.

A teljesség igénye nélkül az alábbi, hajó elektromos rendszerére vonatkozó szabványokat határozza meg a dokumentum (bővebb információ az 53. oldalon):

  • “Ha egy elektromos felszerelés vagy elektromos berendezés bizonyos részeire nem írnak elő különleges követelményeket, a biztonsági szint akkor tekinthető kielégítőnek, ha ezeket a részeket jóváhagyott európai szabvány szerint vagy egy elismert hajóosztályozó társaság követelményeivel összhangban szerelték fel.”
  • “Az elektromos berendezéseknek és felszereléseknek könnyen elérhetőknek és könnyen karbantarthatóknak kell lenniük.”
  • “A berendezéseket és felszereléseket a vízi jármű legfeljebb 15°-os állandó dőlésszögének, 0 °C és +40 °C közötti belső környezeti hőmérsékletének, valamint –20 °C és +40 °C közötti fedélzeti hőmérsékletének figyelembevételével kell megtervezni. A berendezéseknek és felszereléseknek e határokon belül teljes mértékben működőképeseknek kell lenniük.”
  • “Az elektromos berendezéseket és felszereléseket úgy kell megtervezni és telepíteni, hogy a vízi jármű szokásos üzeme során a fedélzeten keletkező rezgések ne okozzanak bennük működési zavart vagy sérülést.”
Hajóvillamosság

Záró gondolatok a hajóvillamosságról

A hajó elektromos rendszere felelős a jelzőfények, műszerek és a motor megfelelő működéséért. Így a hajóvillamosság rendszeres karbantartása megkerülhetetlen. Egy esetleges meghibásodás esetén nem csak a kényelmi berendezések, de akár a fontos navigációs berendezések is üzemképtelenné válhatnak. Rövidzárlat létrejöhet a rossz szigetelés, nagy mértékű korrózió és hibás elektronikai rendszer miatt is. Legsúlyosabb konzekvenciája a hajótűz lehet, amely javíhatatlanul tönkreteheti a műanyag hajótestet és akár halálos személyi sérülést is okozhat.

A hajó elektromos rendszerét csak akkor módosítsd, javítsd vagy bővítsd, ha rendelkezel releváns elektrotechnikai ismeretekkel. Máskülönben bízd a vitorlás elektromos rendszerét érintő feladatokat szakemberekre.

Kérdésed maradt a hajó áramelletátása kapcsán? Írj nekünk az [email protected] email címre és örömmel válaszolunk!