Egy hajó fedélzetének anyagai sok félék lehetnek. Ha megnézünk néhány hajót mondjuk a Balatonon, akkor az alábbi fedélzeti borításokkal találkozunk:
- Gelcoat
- Teakfa fedélzet
- Szintetikus teak
- Habfedélzet
Gelcoat fedélzet
Legtöbbször, eredeti, gyári gelcoatos fedélzettel lehet találkozni, aminek nagy előnye, hogy rendkívül tartósak, sok évig nem igényelnek különösebb törődést. Relatív könnyű takarítani őket, egészen addig amíg el nem öregednek.
Az öregedés hatására az anyag szerkezete és tulajdonsága megváltozik, és “takaríthatatlanul koszos” hatást tud kelteni.
Teakfa anyagú fedélzet
A teakfa egy természetes anyag, a fa és víz közötti egyensúly megteremtője. A teakfa egyik jó tulajdonsága, hogy jó vízálló képessége van, ezért előszeretettel használják ezt esztétikus, szép hajók esetében. Egy probléma van vele: nagyon drága ez a megoldás, és törődést igényel.
Szintetikus teak fedélzet
A teak fa árának és megmunkálásának nehézségei miatt az elmúlt 1-2 évtizedben előtérbe kerül a teak szintetikus változata is. A flexy teak megadja a teak fa hatását és érzetét, de közben ez egy kompozit anyag, és nagy fizikai behatásnak, UV sugárzásnak is ellenáll, míg az eredeti teak fa nem.
A sérülések javítása is jellemzően sokkal egyszerűbb, mint a hagyományos fa esetében. Hátránya viszont, hogy meleg hatására könnyen átmelegszik, és a fajlagos súlya is jelentős, 5-6 kg-ot is eléri négyzetméterenként, ami miatt nem ideális olyan hajóknál, ahol a súly fontos tényező (motorcsónak, elektromos hajó, sportra tervezett hajók).
Habfedélzet
Több féle habfedélzet is terjed manapság, ezek közül az EVA illetve a PE EVA kifejezetten népszerűek.
Az elkészítésük relatív gyorsan megvan, és a karbantartásuk is egyszerű. Jóval olcsóbb mint a teakfa vagy a szintetikus teak, de közben azért szépen néz ki. Könnyen alakítható a formája, ezért nagyon szép fedélzeti felületeket lehet létrehozni ilyen anyagból, ráadásul nem rohad, nem korhad.
Az egyik legismertebb európai habgyártó a Trocellen, amelynek több zárt cellás PE hab terméke is van (polyethylene foam) a piacon, köztük a NavyCell, amely kifejezetten alkalmas fedélzeti felhasználásra (légcsatornák szigetelése, hideg közművezetékek vagy fedélzeti hűtőrendszerek, hűtőkamrák szigetelése), akár a haditengerészetben is.
Azt azonban érdemes tudni, hogy a PE habot önmagában ritkán használják, azt mindenképp fedni szokták valamivel (például PVC-vel laminálják/burkolják), mert a PE hab nem bírja az UV sugárzást. Ebből kifolyólag a PE habot leggyakrabban alátétként használják fedélzeti járólapok esetén, hogy kényelmesebbé, puhábbá, melegebbé tegyék a felületet.