Barion Pixel
BLACK FRIDAY Jelentkezz népszerű kishajó tanfolyamainkra most 10-50% kedvezménnyel!

A beiratkozás folyamatos

induló tanfolyamainkra!

Ügyfélszolgálat

hétköznap 10.00 – 16.00

Kérdésed van? Segítünk!

Vége a szezonnak: jöhet a téliesítés 15 lépésben

A vitorlás egy fantasztikus sporteszköz, ami kifejezetten sok figyelmet igényel. A szezon végeztével például aktuálissá válik a hajónk téliesítése. Milyen munkafolyamatokat kell elvégeznünk a vitorláson, ha azt akarjuk, hogy a következő szezont is jó állapotban kezdhesse?

A téliesítés lépései

  1. A téli ponyva átnézése

Első lépésben ellenőrizzük, jó állapotban van-e a téli ponyva, nem szakadt-e el? Ezt a lépést még a téliesítés megkezdése előtt tegyük meg, hogy ne a kikötőben ébredjünk rá, meg kellett volna javíttatni a ponyvát. Manapság népszerűek az egyedi ponyvák, ugyanis a hajók mintegy 70%-ában télen is bent hagyják az árbócot.

  1. A penészedésre hajlamos elemek kivétele

A hajó kötelei, kárpitozott felületei hajlamosak a penészedésre a mentőmellényekkel együtt. Ezeket a télre érdemes kivenni, és páramentes helyen tárolni.

  1. A hajó vízrendszerének téliesítése

Szereljük szét a vízrendszert, és engedjük le a bojlert, nehogy a megfagyó víz kárt okozzon. A fertőtlenítés majd tavasszal lesz aktuális, ősszel elég, ha csak leengedjük a tartályokat. A vízcsövek vízmentesítését kompresszor segítségével végezhetjük el. Érdemes tartályos kompresszor segítségével végezni ezt a feladatot, mert az hosszú időn keresztül képes nagy nyomáson dolgozni, így az összes vizet képes kinyomni a rendszerből. Az alaposság pedig kiemelten fontos: a megfagyó víz ugyanis képes szétrepeszteni a tartályokat és csöveket. A hajótestbe épített csapokat és kifolyó nyílásokat pedig kezeljük biofagyállóval. (A biofagyálló nem környezetszennyező fagyálló).

  1. A motor téliesítése

A motorok téliesítése komolyabb hozzáértést igénylő feladat, amit érdemes szakértőre bízni. A külmotoros hajók motorját érdemes leszerelni, a belmotoros hajók esetén pedig a hűtőrendszert fel kell tölteni fagyállóval.

  1. A fenékvíz kiszivattyúzása

A padlódeszkákat felemelve látjuk, hogy került-e víz a hajótestbe. Ha igen, szivattyúzzuk ki! Tőkesúlyos hajóknál a tőkesúlyt rögzítő csavarokat, illetve az oldalsó rekeszeket is ellenőrizzük.

  1. A hajó elektromos rendszerének szétszerelése

Miután a fenti lépésekkel megvagyunk, vegyük ki az akkumulátort, és tegyük egy melegebb tárolóhelyre a tél folyamán. Az élettartam növelése érdekében érdemes két-háromszor feltölteni tavasz előtt.

  1. A tárolórekeszek felnyitása, padlódeszkák felszedése

Erre szintén a dohosodás megelőzése miatt van szükség. Érdemes lehet egy páragyűjtőt is betenni a hajóba télire, így egészen biztos, hogy száraz marad a levegő.

  1. A vitorlák, a lazy jack és a bimini leszerelése

A vitorlákat szárazon, felcsavart állapotban érdemes tartani a hajótesten belül. A merevítőket kiszedve relatíve kis méretűre össze tudjuk hajtani őket. Semmiképpen se tegyük őket a hajótestbe nedvesen, mert dohosodást, penészedést okozhatunk!

  1. Az árbóc kidaruzása

Ez a lépés opcionális, csak akkor van rá szükség, ha a tároláshoz vagy a szállításhoz le kell szerelni az árbocot a hajóról. Fűzzük vissza a kötélzetet az árbóctalpig, és figyeljünk rá, hogy a kötél mindkét vége rögzítve legyen. A kötélzet előkészítése és a daruhoz való rögzítés után nekiállhatunk szétszerelni a merevítő köteleket. Végül pedig fontos, hogy az árbóc kiemelése előtt ellenőrizzük, hogyan van rögzítve.

  1. A hajótest kidaruzása

A hajótest kidaruzását mindig a kikötői személyzet végzi. Fontos, hogy szóljunk előre, hol vannak a hajó alján a mélység- és sebességmérő szenzorok, hogy el tudják kerülni őket a hevederekkel. A kihajtási rendszerről szintén érdemes előre szólni, hogy tudják, mire számítsanak.

  1. A hajó átmosása, alga eltávolítása

Ha még ősszel átmossuk a hajó oldalát nagynyomású mosóval, nagyban megkönnyítjük a következő tavasszal elvégzendő feladatokat: elkerülhetjük, hogy csiszológéppel kelljen leszedni majd a hajótestre száradt algát.

  1. A kifolyó nyílások kinyitása és a fenékvíz kiengedése

Ez a lépés csak a belső motoros hajókra vonatkozik. A kiemelés során, a lejtős sólyatérben könnyen ki tudjuk engedni a fenékvizet.

  1. Vontatás a téli tárolóhelyre, ponyva felhelyezése

A ponyvázás során fontos, hogy ellenőrizzük, a ponyva alaposan hozzá van-e kötve a hajótesthez, ugyanis ha nincsen kitámasztva, megállhat rajta a csapadék és a hó.

  1. A motor téli tárolóhelyre való szállítása

Ez a lépés csak a külmotoros hajókra vonatkozik. Érdemes mielőbb elvégezni a motor téli karbantartását, és melegebb helyen tárolni, nem kopogó mínuszokban.

  1. Felkészülés a tavaszi előkészületekre

Érdemes már ősszel írni egy ellenőrzőlistát, hogy tavasszal mi mindent kell elvégezni a hajón az üzembe helyezéskor, és előre beírni a feladatokat a naptárba. Így gyorsan és hatékonyan el tudjuk majd intézni a szükséges szervizeléseket, és időben időpontot tudunk kérni, hogy még a vízretétel előtt készen lehessünk mindennel.

Nem tudod, honnan rendelj eszközöket a hajó téliesítéséhez?

A hajó téliesítéséhez jó pár szerszám szükséges lesz (kompresszor stb.). Ha bizonytalan vagy benne, honnan rendelj, bátran ajánljuk a Zákány Szerszámházat, ahol remek minőségű és kedvező árú termékek várnak!