A vitorlás egy fantasztikus sporteszköz, ami kifejezetten sok figyelmet igényel. A szezon végeztével például aktuálissá válik a hajónk téliesítése. Milyen munkafolyamatokat kell elvégeznünk a vitorláson, ha azt akarjuk, hogy a következő szezont is jó állapotban kezdhesse?
A téliesítés lépései
- A téli ponyva átnézése
Első lépésben ellenőrizzük, jó állapotban van-e a téli ponyva, nem szakadt-e el? Ezt a lépést még a téliesítés megkezdése előtt tegyük meg, hogy ne a kikötőben ébredjünk rá, meg kellett volna javíttatni a ponyvát. Manapság népszerűek az egyedi ponyvák, ugyanis a hajók mintegy 70%-ában télen is bent hagyják az árbócot.
- A penészedésre hajlamos elemek kivétele
A hajó kötelei, kárpitozott felületei hajlamosak a penészedésre a mentőmellényekkel együtt. Ezeket a télre érdemes kivenni, és páramentes helyen tárolni.
- A hajó vízrendszerének téliesítése
Szereljük szét a vízrendszert, és engedjük le a bojlert, nehogy a megfagyó víz kárt okozzon. A fertőtlenítés majd tavasszal lesz aktuális, ősszel elég, ha csak leengedjük a tartályokat. A vízcsövek vízmentesítését kompresszor segítségével végezhetjük el. Érdemes tartályos kompresszor segítségével végezni ezt a feladatot, mert az hosszú időn keresztül képes nagy nyomáson dolgozni, így az összes vizet képes kinyomni a rendszerből. Az alaposság pedig kiemelten fontos: a megfagyó víz ugyanis képes szétrepeszteni a tartályokat és csöveket. A hajótestbe épített csapokat és kifolyó nyílásokat pedig kezeljük biofagyállóval. (A biofagyálló nem környezetszennyező fagyálló).
- A motor téliesítése
A motorok téliesítése komolyabb hozzáértést igénylő feladat, amit érdemes szakértőre bízni. A külmotoros hajók motorját érdemes leszerelni, a belmotoros hajók esetén pedig a hűtőrendszert fel kell tölteni fagyállóval.
- A fenékvíz kiszivattyúzása
A padlódeszkákat felemelve látjuk, hogy került-e víz a hajótestbe. Ha igen, szivattyúzzuk ki! Tőkesúlyos hajóknál a tőkesúlyt rögzítő csavarokat, illetve az oldalsó rekeszeket is ellenőrizzük.
- A hajó elektromos rendszerének szétszerelése
Miután a fenti lépésekkel megvagyunk, vegyük ki az akkumulátort, és tegyük egy melegebb tárolóhelyre a tél folyamán. Az élettartam növelése érdekében érdemes két-háromszor feltölteni tavasz előtt.
- A tárolórekeszek felnyitása, padlódeszkák felszedése
Erre szintén a dohosodás megelőzése miatt van szükség. Érdemes lehet egy páragyűjtőt is betenni a hajóba télire, így egészen biztos, hogy száraz marad a levegő.
- A vitorlák, a lazy jack és a bimini leszerelése
A vitorlákat szárazon, felcsavart állapotban érdemes tartani a hajótesten belül. A merevítőket kiszedve relatíve kis méretűre össze tudjuk hajtani őket. Semmiképpen se tegyük őket a hajótestbe nedvesen, mert dohosodást, penészedést okozhatunk!
- Az árbóc kidaruzása
Ez a lépés opcionális, csak akkor van rá szükség, ha a tároláshoz vagy a szállításhoz le kell szerelni az árbocot a hajóról. Fűzzük vissza a kötélzetet az árbóctalpig, és figyeljünk rá, hogy a kötél mindkét vége rögzítve legyen. A kötélzet előkészítése és a daruhoz való rögzítés után nekiállhatunk szétszerelni a merevítő köteleket. Végül pedig fontos, hogy az árbóc kiemelése előtt ellenőrizzük, hogyan van rögzítve.
- A hajótest kidaruzása
A hajótest kidaruzását mindig a kikötői személyzet végzi. Fontos, hogy szóljunk előre, hol vannak a hajó alján a mélység- és sebességmérő szenzorok, hogy el tudják kerülni őket a hevederekkel. A kihajtási rendszerről szintén érdemes előre szólni, hogy tudják, mire számítsanak.
- A hajó átmosása, alga eltávolítása
Ha még ősszel átmossuk a hajó oldalát nagynyomású mosóval, nagyban megkönnyítjük a következő tavasszal elvégzendő feladatokat: elkerülhetjük, hogy csiszológéppel kelljen leszedni majd a hajótestre száradt algát.
- A kifolyó nyílások kinyitása és a fenékvíz kiengedése
Ez a lépés csak a belső motoros hajókra vonatkozik. A kiemelés során, a lejtős sólyatérben könnyen ki tudjuk engedni a fenékvizet.
- Vontatás a téli tárolóhelyre, ponyva felhelyezése
A ponyvázás során fontos, hogy ellenőrizzük, a ponyva alaposan hozzá van-e kötve a hajótesthez, ugyanis ha nincsen kitámasztva, megállhat rajta a csapadék és a hó.
- A motor téli tárolóhelyre való szállítása
Ez a lépés csak a külmotoros hajókra vonatkozik. Érdemes mielőbb elvégezni a motor téli karbantartását, és melegebb helyen tárolni, nem kopogó mínuszokban.
- Felkészülés a tavaszi előkészületekre
Érdemes már ősszel írni egy ellenőrzőlistát, hogy tavasszal mi mindent kell elvégezni a hajón az üzembe helyezéskor, és előre beírni a feladatokat a naptárba. Így gyorsan és hatékonyan el tudjuk majd intézni a szükséges szervizeléseket, és időben időpontot tudunk kérni, hogy még a vízretétel előtt készen lehessünk mindennel.
Nem tudod, honnan rendelj eszközöket a hajó téliesítéséhez?
A hajó téliesítéséhez jó pár szerszám szükséges lesz (kompresszor stb.). Ha bizonytalan vagy benne, honnan rendelj, bátran ajánljuk a Zákány Szerszámházat, ahol remek minőségű és kedvező árú termékek várnak!