Barion Pixel
KARRIER Jelentkezz vitorlás vagy kisgéphajó oktatónak a Lazy Jack csapatába!

A beiratkozás folyamatos

induló tanfolyamainkra!

Ügyfélszolgálat

hétköznap 10.00 – 16.00

Kérdésed van? Segítünk!

Kishamis vitorlás: Balaton legöregebb vitorlása

A Kishamis vitorlás több mint 100 éves múltra tekint vissza. Váratlan fordulatokkal teli története során grófok kormányozták, versenyeket nyert, sőt szándékosan elsüllyesztették, majd restaurálták. Cikkünkben megismerheted a kalandokat, amelyekben Balaton legöregebb vitorlása részt vett!

Vitorlázás a magyar tengeren

Mielőtt bemutatnánk a Kishamis vitorlást, röviden ismertetjük a balatoni vitorlás sport történetét. A világ első vitorlás versenyét 1661-ben rendezték, melyen II. Károly angol király és unokaöccse, a yorki herceg vett részt. Ezt követően több mint fél évszázaddal, 1718-ban I. Péter cár megalapította a világ első vitorlás klubját, amelynek több mint 100 jachtot ajándékozott. A balatoni vitorlázást jóval később, 1866-ban indította be a Sürgöny című újságban megjelent hír, mely szerint az angol Erzsébet királyné a nyáron Balatonfüredre látogat. A hír hallatán számos fejlesztés történt a térségben:

  • megépült a Ranolder kastély Csopakon,
  • modernizáltak több vasútállomást,
  • hajókat építettek és hozattak a Balatonra szabadidős tevékenységekhez.

1867. március 16-án alapították meg Balaton-Füredi Yacht Egylet néven Magyarország első vitorlás klubját. A 17 alapító tag többnyire főúri családokhoz köthető személyekből állt, köztük Széchenyi Béla gróf és Széchenyi Ödön gróf.

Kishamis vitorlás kalandos története

1896: Kishamis vitorlás építése

A Kishamis vitorlás 1896-ban épült ifjabb Ádám Károly kereskedő megrendelésére. A B-kutter típusú vitorlást George Lennox Watson híres angol mérnök tervezte. A Balatonfüredi Hajógyárban magyar és angol munkások építették a vitorlást. Három másik hasonló hajó készült a gyárban (Mariska, Sárgarózsa, Irma), ezek azonban nem maradtak fenn az utókornak. Erzsébet királynő végül nem látogatott el Magyarországra, azonban Stefánia hercegnő igen. Megérkezésekor a Kishamis vitorlás már tagja volt a Balatonfüredi Yacht Egyletnek. A vitorlás indult több versenyen, majd feltehetőleg inkább családi hajózásra használták.

1908: Vitorlás versenyek, tulajdonoscsere 

Ádám Károly halála után Balatonfüredről Balatonföldvárra szállították a Kishamis vitorlást, ekkor vásárolhatta meg Széchenyi Emil a hajót. A Széchenyiék aktívan versenyeztek a vitorlással és több kiemelkedő eredményt értek el. Széchenyi Pál az 1920-as években a 4 tó versenyén első helyezést ért el a Kishamis vitorlással.

1944: Kishamis vitorlás szándékos elsüllyesztése

A második világháború utolsó előtti évében a Balaton környékén aktív harcok folytak. Míg szovjet katonák a déli parton, addig a németek pedig az északi parton táboroztak le. 1944 őszén érkezett a parancs a német katonai vezetőségtől a vízi közlekedésre alkalmas járművek megsemmisítéséről. Így a hajók és hajóépítő üzemek többségét elpusztították. Szerencsére, a Kishamis vitorlás állandó legénysége élelmes tervvel állt elő: a Kishamist a Balaton legmélyebb pontján elsüllyesztették, hogy megmeneküljön a pusztulás elől.

1945: Kiemelés a vízből, átnevezés

A második világháború 1945 tavaszán véget ért, kis idővel a békekötés után nyáron kiemelték a hajóroncsokat a vízből. Ekkor Kronstadt névre keresztelték a Kishamist, amely egy orosz kikötőváros. Az rekonstruáláshoz szükséges anyagi erőforrások hiánya miatt egy raktárba szállították a hajót.

1953: Felújítás

1953 meghatározó év a balatoniak számára, ugyanis ekkor kezdték el tervezni a tihanyi kompátkelőt. A tervezési folyamatok miatt a kor meghatározó szakpolitikusai sokat jártak Tihanyba, így került Szilvássy Zoltán vízügyi mérnök a Kishamis vitorlás közelébe. Szilvássy felismerte a történelmi jelentőségű hajót és jelentette a Vízügyi bizottság számára. Ebben az évben a Vízügyi bizottság forrásával sikerült felújítani a hajót, amelyet még mindig Kronstadtként ismertek. Ezt követően a Mezőgazdasági, Erdészeti, Élelmiszeripari, Vízügyi és Vendéglátó Dolgozók (MEDOSZ) vitorlás szakosztályához került Siófokra.

1956-1962: Átnevezés, a legénység vízbe lökése

1956-ban vissza nevezték a vitorlást, így ismét Kishamis néven versenyzett. A Siófokon 1962-ben megépült vitorlás klubház fellendítette a vízisport életét a magyar tengeren. Ekkoriban Szilvássy Zoltán és Vass Boldizsár kormányzásával számos versenyen részt vett a Kishamis. A hajó kapcsán egy ponton heves vita alakult ki. A szakszervezet inkább sétahajózásra, míg Szilvássy és Vass inkább versenyzésre kívánta használni a vitorlást. Egy ponton a vita hevében a vízbe lökték a legénységet. Ezt követően Vass a MEDOSZ-hoz fordult a konfliktus megoldása érdekében, míg végül a Kishamis vitorlást az eredeti szándék szerint versenyhajóvá nyilvánították.

1970: Újabb felújítás, váratlan incidens

A kor előrehaladtával a Kishamis vitorlás újabb felújításra szorult. Ezért az 1970-es években egy átfogó rekonstrukción esett át, ennek részeként a hajó egyes elemeit kiváló minőségű fenyőfára akarták cserélni. A tartós és időtálló építőanyagot, silány gyanta-szegény fára cserélték az oroszok az éj leple alatt. Így rövid időn belül gombásodni kezdett a hajótest. A további állapotromlás megelőzéséhez műanyag borítást kapott a Kishamis vitorlás. A hajó kapitányai időrendi sorrendben:

  1. Hrehuss György, Dr. Pásztó Péter
  2. Hrehuss Pál

A hajó 1992-ben megnyerte a fehér szalag versenyt, amely akkoriban egyenértékű volt a kékszalag vitorlás versennyel.

1996: Hrehuss György az új kapitány

1996-ban Hrehuss György lett a Kishamis kapitánya, aki rendszeresen indult csapatával túra- és pálya versenyekre. A gazdag történetű hajó a mai napig kimagasló teljesítményt nyújt, 2014-ben 2. helyezést szerzett az Összevont Cirkáló Bajnokságon.

Balaton legöregebb vitorlása számokban

Balaton legöregebb vitorlása számokban:

  • csúcssebesség: 10,4 csomó (≈ 19 km/óra)
  • flieger: 22 négyzetméter
  • grósz: 50 négyzetméter
  • génua: 36 négyzetméter
  • hossz: 12,45 méter
  • merülés:1,80 méter
  • nagyballon: 180 négyzetméter
  • reacher: 52 négyzetméter
  • szélesség: 2,65 méter
  • súly: 9,5 tonna szerelvényekkel
  • árbóc: 16,7 méter

Képek forrása: Fortepan