Barion Pixel

A beiratkozás folyamatos

induló tanfolyamainkra!

Ügyfélszolgálat

hétköznap 10.00 – 16.00

Kérdésed van? Segítünk!

Vitorlás szélirányok útmutató kezdőknek

A vitorlás szélirányok felismerése olyan alapvető képesség, amelyet minden vitorlázni vágyónak szükséges elsajátítani. Kezdő vitorlás tanfolyamokon a legelső óráknak az anyagát képezik a vitorlás szélirányok felismerését szolgáló módszerek. Hogy lehet pontosan megállapítani a szélirányt? Milyen módszerekkel mérhető a szélerősség? Mi az a látszólagos- és menetszél közötti különbség? Cikkünkben megismerheted a vitorlás szélirányok alapjait és választ kaphatsz a gyakran felmerülő kérdésekre!

Melyek az alapvető vitorlás szélirányok?

A vitorlás hajók a szélenergiát felhasználva közlekednek. A vitorlázat a szélenergiát erővé konvertálja, amelyet a kötélzet és rudazaton keresztül átadva hajtja meg a hajót. A torlónyomás és felhajtóerő segítségével hozza mozgásba a szélenergia a vitorlásokat. Torlónyomás akkor jön létre, amikor a légáram útjába helyezünk egy testet. A szélirányhoz képest hozzávetőlegesen merőleges helyzetben álló vitorlán feltorlódik és nyomást fejt ki a szél. A torlónyomás leginkább hátszélben hat a vitorlára. A többi szélirányban inkább a felhajtóerő hat a vitorlázatra. Öt alapvető szélirányt különböztetnek meg.

Szembeszél

  • A szembeszél a hajóorrhoz képest szemközti, vagy közel szemközti irányból érkezik.
  • A hajóorrtól számított 40°-os tartományból érkezik a szél.
  • Szembeszél esetén a vitorlás hajó nem halad.
  • Ez a szélirány ideális fékezéshez, vitorla fel- és lehúzáshoz.

Hátszél (bőszél)

  • A vitorlás hajó far irányából érkező szél.
  • Torlónyomást gyakorol a vitorlázatra.
  • A menetszél és valódi szél egymással ellentétes hatást fejt ki.
  • Bőszélnek is nevezik.

Félszél (oldalszél)

  • A vitorlás hajóhossz tengelyéhez képest oldalról, tehát merőlegesen érkező szél.
  • Hozzávetőleg 90°-os szögből érkező szél.
  • A félszélt oldalszélnek is nevezik.

Negyedszél (kreutz)

  • Negyedszél esetén a hajóorrhoz képest, ferdén oldalról érkezik a szél.
  • A vitorlás szakkifejezés a negyedszélre: kreutz.
  • Ennél élesebb szögből érkező szél esetén a hajó nem képes vitorlázni.
  • 45°-os szögből érkező szél.

Háromnegyedszél (raum)

  • A háromnegyedszél ferdén hátulról éri a vitorlát.
  • Körülbelül 135°-os szögből érkező szél.
  • A háromnegyedszelet a vitorlás szakzsargon “raum” néven ismeri.
vitorlás szélirányok előrejelzése

Gyakori kérdések vitorlás szélirányok kapcsán

Hogy tudom felismerni a vitorlás szélirányt?

A vitorlás szélirányok felismerése fontos minden vitorlázni vágyó személynek. De hogy lehet meghatározni a szélirányt? A valódi szélirány meghatározásához:

  • a parton található lobogókat,
  • kikötött hajók esetén pedig a széljelzőt használják.

A szélirány meghatározására szolgáló eszközök a széliránnyal szemben lobognak. Tehát, amennyiben a széljelző északi irányba lobog, akkor a szél délről fúj.

Mi a látszólagos szél és menetszél között a különbség?

A látszólagos- és menetszél megkülönböztetése fontos a vitorlások részére. De mi pontosan a különbség? Mutatjuk!

  • Menetszél: Menetszélnek nevezzük a mozgó vitorláshajó irányával szemben ható légmozgást.
  • Látszólagos szél: A látszólagos szél a menetszél és a valódi szél vektor eredője. Fontos, hogy negyedszélben a legerősebb a látszólagos szél. Ez befolyásolhatja a sebesség percepciót, vagyis nagy szélérzetet okozhat. 

Mi az a Beaufort-skála? Mire használják a vitorlázásban?

A Beaufort-skála (teljes nevén Beaufort szélerősség-skála) egy 12 elemű skála, amely a szél erősségét méri. Az alábbi 12+1 kategória bontja a szelet:

Beaufort-fokozatSzélsebesség (csomó)Viharjelzés
00Alapfokú viharjelzés.
11-3Alapfokú viharjelzés.
24-6Alapfokú viharjelzés.
37-10Alapfokú viharjelzés.
411-15Alapfokú viharjelzés.
516-21Alapfokú viharjelzés.
622-26Elsőfokú viharjelzés.
727-32Elsőfokú viharjelzés.
833-39Másodfokú viharjelzés.
940-49Másodfokú viharjelzés.
1050-55Másodfokú viharjelzés.
1156-62Másodfokú viharjelzés.
1263-65Másodfokú viharjelzés.

Melyek a vitorlás hajó legfontosabb részei?

A vitorlás hajó legfontosabb részei:

  • Állókötélzet, vagyis az árbocot 4 irányból tartó sodronykötelek.
  • Árboc, amely a hajótestből vertikálisan kiemelkedő vitorla tartó rúd.
  • Bum (nagyvitorlarúd), amely a nagyvitorla kifeszítését szolgálja.
  • Fedélzet (deck) a vitorlás hajó azon része, ahol a hajó utasai tartózkodnak.
  • Hajótest, amely a fedélzetről, fenékből, hajóelemeket összekapcsoló hajlásból és oldalfalakból áll.
  • Mozgókötélzet, amely a vitorlák beállítását szolgálja.
  • Tőkesúly (kiel), amely célja a nagyméretű hajók egyensúlyának megteremtése.
  • Vitorlák, amelyek az árbochoz és az árboc részeihez rögzített anyagdarabok. Céljuk a szélerő felhasználása a vitorlás hajó mozgatásához.

Mi az a csapásirány? Milyen csapásirányokat különböztetünk meg?

Csapásirányoknak nevezik a direkciót, ahonnan a valódi szél a vitorlát éri. Az alábbi csapásirányokat különböztetik meg:

  • Balcsapás esetén a ​​nagyvitorlarúd balra áll, a szél balról éri a vitorlát, a hajó pedig jobbra dől. A vitorlás szakzsargon a jobbra dőlésre a “steuerboard” kifejezést használja.
  • Jobbcsapás esetén a ​​nagyvitorlarúd jobbra áll, a szél jobbról éri a vitorlát, a hajó pedig balra dől. A vitorlás szakzsargon a jobbra dőlésre a “backboard” kifejezést használja.

Melyek az árboctartó állókötélzet részei?

Az árboctartó állókötélzet részei:

  • oldalirányba merevítő sodronykötelek, szakkifejezéssel vantnik,
  • hátramerevítő sodronykötél, vagyis az achterstág,
  • előremerevítő sodronykötél, más néven forstág.

Melyek a mozgókötélzet részei?

A mozgókötélzet részei:

  • alba,
  • alsóél feszítő,
  • dirk,
  • első szem,
  • nagyvitorla behúzókötél (gross-sott),
  • nagyvitorla felhúzókötél (grossfall),
  • reff 1 (kisméretű hajók vitorlázata) vagy reff 2 (nagyméretű hajók vitorlázata).

Összefoglalás

A vitorlás szélirányok meghatározása fontos alapképesség, amelyet a vitorlás tanfolyamokon az első tanórákon tanítanak meg a kezdők számára. Öt alapvető szélirányt szokás megkülönböztetni, ezek a szembeszél, hátszél, negyedszél, oldalszél és háromnegyed szél. A szélirány felismeréséhez a parton lobogót, kikötött hajó esetén pedig széljelzőt szokás használni. Megkülönböztetnek menetszelet, amely a hajó közlekedési irányával szembeni légmozgás, illetve látszólagos szelet, amely pedig a menetszél és valódi szél vektorának eredője. A látszólagos szél jelentősen befolyásolja az érzékelt sebességet, mivel nagy szélérzetet okoz.

Szeretnél többet megtudni a vitorlázásról? Jelentkezz kezdő vitorlás tanfolyamunkra!