A vitorlás szélirányok felismerése olyan alapvető képesség, amelyet minden vitorlázni vágyónak szükséges elsajátítani. Kezdő vitorlás tanfolyamokon a legelső óráknak az anyagát képezik a vitorlás szélirányok felismerését szolgáló módszerek. Hogy lehet pontosan megállapítani a szélirányt? Milyen módszerekkel mérhető a szélerősség? Mi az a látszólagos- és menetszél közötti különbség? Cikkünkben megismerheted a vitorlás szélirányok alapjait és választ kaphatsz a gyakran felmerülő kérdésekre!
Melyek az alapvető vitorlás szélirányok?
A vitorlás hajók a szélenergiát felhasználva közlekednek. A vitorlázat a szélenergiát erővé konvertálja, amelyet a kötélzet és rudazaton keresztül átadva hajtja meg a hajót. A torlónyomás és felhajtóerő segítségével hozza mozgásba a szélenergia a vitorlásokat. Torlónyomás akkor jön létre, amikor a légáram útjába helyezünk egy testet. A szélirányhoz képest hozzávetőlegesen merőleges helyzetben álló vitorlán feltorlódik és nyomást fejt ki a szél. A torlónyomás leginkább hátszélben hat a vitorlára. A többi szélirányban inkább a felhajtóerő hat a vitorlázatra. Öt alapvető szélirányt különböztetnek meg.
Szembeszél
- A szembeszél a hajóorrhoz képest szemközti, vagy közel szemközti irányból érkezik.
- A hajóorrtól számított 40°-os tartományból érkezik a szél.
- Szembeszél esetén a vitorlás hajó nem halad.
- Ez a szélirány ideális fékezéshez, vitorla fel- és lehúzáshoz.
Hátszél (bőszél)
- A vitorlás hajó far irányából érkező szél.
- Torlónyomást gyakorol a vitorlázatra.
- A menetszél és valódi szél egymással ellentétes hatást fejt ki.
- Bőszélnek is nevezik.
Félszél (oldalszél)
- A vitorlás hajóhossz tengelyéhez képest oldalról, tehát merőlegesen érkező szél.
- Hozzávetőleg 90°-os szögből érkező szél.
- A félszélt oldalszélnek is nevezik.
Negyedszél (kreutz)
- Negyedszél esetén a hajóorrhoz képest, ferdén oldalról érkezik a szél.
- A vitorlás szakkifejezés a negyedszélre: kreutz.
- Ennél élesebb szögből érkező szél esetén a hajó nem képes vitorlázni.
- 45°-os szögből érkező szél.
Háromnegyedszél (raum)
- A háromnegyedszél ferdén hátulról éri a vitorlát.
- Körülbelül 135°-os szögből érkező szél.
- A háromnegyedszelet a vitorlás szakzsargon “raum” néven ismeri.
Gyakori kérdések vitorlás szélirányok kapcsán
Hogy tudom felismerni a vitorlás szélirányt?
A vitorlás szélirányok felismerése fontos minden vitorlázni vágyó személynek. De hogy lehet meghatározni a szélirányt? A valódi szélirány meghatározásához:
- a parton található lobogókat,
- kikötött hajók esetén pedig a széljelzőt használják.
A szélirány meghatározására szolgáló eszközök a széliránnyal szemben lobognak. Tehát, amennyiben a széljelző északi irányba lobog, akkor a szél délről fúj.
Mi a látszólagos szél és menetszél között a különbség?
A látszólagos- és menetszél megkülönböztetése fontos a vitorlások részére. De mi pontosan a különbség? Mutatjuk!
- Menetszél: Menetszélnek nevezzük a mozgó vitorláshajó irányával szemben ható légmozgást.
- Látszólagos szél: A látszólagos szél a menetszél és a valódi szél vektor eredője. Fontos, hogy negyedszélben a legerősebb a látszólagos szél. Ez befolyásolhatja a sebesség percepciót, vagyis nagy szélérzetet okozhat.
Mi az a Beaufort-skála? Mire használják a vitorlázásban?
A Beaufort-skála (teljes nevén Beaufort szélerősség-skála) egy 12 elemű skála, amely a szél erősségét méri. Az alábbi 12+1 kategória bontja a szelet:
Beaufort-fokozat | Szélsebesség (csomó) | Viharjelzés |
0 | 0 | Alapfokú viharjelzés. |
1 | 1-3 | Alapfokú viharjelzés. |
2 | 4-6 | Alapfokú viharjelzés. |
3 | 7-10 | Alapfokú viharjelzés. |
4 | 11-15 | Alapfokú viharjelzés. |
5 | 16-21 | Alapfokú viharjelzés. |
6 | 22-26 | Elsőfokú viharjelzés. |
7 | 27-32 | Elsőfokú viharjelzés. |
8 | 33-39 | Másodfokú viharjelzés. |
9 | 40-49 | Másodfokú viharjelzés. |
10 | 50-55 | Másodfokú viharjelzés. |
11 | 56-62 | Másodfokú viharjelzés. |
12 | 63-65 | Másodfokú viharjelzés. |
Melyek a vitorlás hajó legfontosabb részei?
A vitorlás hajó legfontosabb részei:
- Állókötélzet, vagyis az árbocot 4 irányból tartó sodronykötelek.
- Árboc, amely a hajótestből vertikálisan kiemelkedő vitorla tartó rúd.
- Bum (nagyvitorlarúd), amely a nagyvitorla kifeszítését szolgálja.
- Fedélzet (deck) a vitorlás hajó azon része, ahol a hajó utasai tartózkodnak.
- Hajótest, amely a fedélzetről, fenékből, hajóelemeket összekapcsoló hajlásból és oldalfalakból áll.
- Mozgókötélzet, amely a vitorlák beállítását szolgálja.
- Tőkesúly (kiel), amely célja a nagyméretű hajók egyensúlyának megteremtése.
- Vitorlák, amelyek az árbochoz és az árboc részeihez rögzített anyagdarabok. Céljuk a szélerő felhasználása a vitorlás hajó mozgatásához.
Mi az a csapásirány? Milyen csapásirányokat különböztetünk meg?
Csapásirányoknak nevezik a direkciót, ahonnan a valódi szél a vitorlát éri. Az alábbi csapásirányokat különböztetik meg:
- Balcsapás esetén a nagyvitorlarúd balra áll, a szél balról éri a vitorlát, a hajó pedig jobbra dől. A vitorlás szakzsargon a jobbra dőlésre a “steuerboard” kifejezést használja.
- Jobbcsapás esetén a nagyvitorlarúd jobbra áll, a szél jobbról éri a vitorlát, a hajó pedig balra dől. A vitorlás szakzsargon a jobbra dőlésre a “backboard” kifejezést használja.
Melyek az árboctartó állókötélzet részei?
Az árboctartó állókötélzet részei:
- oldalirányba merevítő sodronykötelek, szakkifejezéssel vantnik,
- hátramerevítő sodronykötél, vagyis az achterstág,
- előremerevítő sodronykötél, más néven forstág.
Melyek a mozgókötélzet részei?
A mozgókötélzet részei:
- alba,
- alsóél feszítő,
- dirk,
- első szem,
- nagyvitorla behúzókötél (gross-sott),
- nagyvitorla felhúzókötél (grossfall),
- reff 1 (kisméretű hajók vitorlázata) vagy reff 2 (nagyméretű hajók vitorlázata).
Összefoglalás
A vitorlás szélirányok meghatározása fontos alapképesség, amelyet a vitorlás tanfolyamokon az első tanórákon tanítanak meg a kezdők számára. Öt alapvető szélirányt szokás megkülönböztetni, ezek a szembeszél, hátszél, negyedszél, oldalszél és háromnegyed szél. A szélirány felismeréséhez a parton lobogót, kikötött hajó esetén pedig széljelzőt szokás használni. Megkülönböztetnek menetszelet, amely a hajó közlekedési irányával szembeni légmozgás, illetve látszólagos szelet, amely pedig a menetszél és valódi szél vektorának eredője. A látszólagos szél jelentősen befolyásolja az érzékelt sebességet, mivel nagy szélérzetet okoz.
Szeretnél többet megtudni a vitorlázásról? Jelentkezz kezdő vitorlás tanfolyamunkra!