Ha hazai vizeken, vagy épp a Balatonon járunk, akkor számtalan csónakot, hajót és vitorlást láthatunk. Az avatott szemek ilyenkor nem csak azt látják meg, hogy egy hajó szép és jó állapotban van-e, hanem olykor rápillantanak a felhasznált anyagokra és azok állapotára is.
Míg évszázadokon keresztül a fa volt a hajóépítés egyik legfontosabb alapanyaga, addigra az elmúlt évtizedekben előretört több szintetikus anyag használata is. Akár a hajótestnél, akár a hajófedélzetnél megjelentek a különböző mesterséges anyagok, mint a gelcoat, EVA hab alapú vagy a szintetikus teak fedélzetek is. Viszont továbbra is igaz, hogy a legszebb, eredeti, hagyományos hatást a valódi fa adja.
A hajóépítésnél, fedélzeteknél és fellépőknél használatos legismertebb és leggyakrabban használt fa a teakfa.
A teakfa (tíkfa) egy olyan lombhullató fa, amit Indiában több mint 2000 éve használnak, neve pedig a maláj tékka szóból származik.
A teakfa egyik legelőnyösebb tulajdonsága, hogy időtálló és vízálló. A magas olaj- és gumitartalma miatt az állaga sokáig megmarad, még felületkezelés nélkül is! Nem hasad, nem vetemedik. Ezért is használják hajóépítésre, bútorkészítésre, ajtó- és ablakkeretek, hidak, zsaluzatok készítésére.
Van azonban egy komoly hátránya. Nagyon drága. Mivel egy fának akár 40-70 éves kort is el kell érnie, hogy feldolgozzák, ezért ennek a költsége megjelenik az anyag árában is. Ráadásul a megfelelő méret elérése után a még 1-2 évet száradni is kell hagyni feldolgozás előtt.
Cserébe viszont csodálatos fedélzeteket, lépcsőket lehet belőle gyártani.
A legnagyobb probléma sok hazai hajó esetében az, hogy az ár-minőség oltárán jellemzően az ár győz. És kevésbé időt- és időjárást álló anyagból készülnek. Hiába van egy szép hajónk, hogyha a felhasznált faanyag nem megfelelő.hirdetés
Így akár évek alatt eljuthatunk oda, hogy a fa darabok nedvesednek, vetemednek, eltörnek.
Vagy éppen elkezdenek gombásodni.
Pontosan itt jön elő a teakfa egyik nagy előnye. Méghozzá az, hogy ellenáll a víznek és tartós. Ráadásul rendkívül szép, esztétikus is.
Sűrűsége közepes vagy nagy, a légszáraz sűrűsége 520-700 kg/m³ között alakul. Nagyon jó szilárdsági tulajdonságai vannak, mechanikai megmunkálásnál arra kell figyelni, hogy az ásványi berakódások miatt erősen igénybe veszik a szerszámok élét. A magas olajtartalma miatt lassan szárad, ezért érdemes csak jól kiszárított alapanyaggal dolgozni. Sok helyen írják, hogy akár felületkezelés nélkül időálló, viszont azt is hozzá kell tenni, hogy felületkezelt nélkül az faanyag beszürkül, ezüstös színűvé válik.
Míg beltéren olajtalanítás után alapozni szokták és teakolajjal bekenni, addig kültéren, például hajók esetében érdemes inkább lazúrozni. Így pedig az egyébként is tartós teakfából egy abszolút víz- és időjárásálló anyagot tudunk létrehozni.
Amit még jó tudni, hogy bár a teakfa vízálló, kifejezetten tilos magas nyomású mosóval tisztítani, mert a nagy nyomás és magas vízhőfok roncsolja a fa szálait, illetve kimossa az olajat a mélyebb rétegekből is. Ez pedig visszafordíthatatlan károsodást tud eredményezni.
A cikk eredetileg a faipar.hu oldalon jelent meg, 2021. március 9-én.
https://faipar.hu/cikkek/alapanyag/9749/milyen-fat-valassz-egy-hajo-fedelzetere-a-megoldas-a-teakfa